Pilates. Fakty i mity.

Pilates to system ćwiczeń na macie oraz na specjalitycznych maszynach stworzony przez Josepha Pilatesa (1883 – 1967). W Polsce najczęstsze skojarzenia padające na hasło ”pilates” to: kobieta z piłką, stretching, zajęcia dla kobiet, które nie lubią się pocić albo wręcz – zajęcia dla osób, dla których inne formy treningu są niewskazane z powodów zdrowotnych. Wszystko to jest prawdą, ale tylko częścią prawdy, ponieważ:

  1. Pilates został stworzony przez mężczyznę dla mężczyzn (Joseph Pilates był m.in. bokserem oraz trenerem samoobrony w Scotland Yardzie), ale zdobył dużą popularność wśród tancerzy i tancerek, ponieważ okazał się świetny jako profilaktyka kontuzji.
  2. Pilates rozwija równomiernie całe ciało, jednocześnie wzmacniając jego słabe punkty oraz rozluźniając i wydłużając mięśnie chronicznie napięte, jest to więc trening 2 w 1: trening siłowy oraz stretching.
  3. Pilates jest treningiem dostępnym dla każdego, niezależnie od wieku i stopnia sprawności fizycznej. Dobry nauczyciel pilatesu dopasuje trening do potrzeb ciała, które ma przed sobą.
  4. Pilates jest świetnym treningiem uzupełniającym dla sportowców, sprawdza się zarówno w zapobieganiu kontuzjom jak i w odzyskiwaniu sprawności po kontuzji, wielu nauczycieli pilatesu to byli sportowcy, którzy przekonali się o tym na własnym organizmie.
  5. “Kontrologia rozwija w sposób równomierny całe ciało, koryguje wadliwą postawę, przywraca energię życiową, pobudza umysł i uskrzydla ducha”. Tak mówił o swojej metodzie jej twórca. W dzisiejszych czasach prawdopodobnie zamiast „uskrzydla ducha” powiedzielibyśmy, że wpływa pozytywnie na nasz dobrostan psychiczny ;-).

Na zdjęciu Joseph Pilates w wieku 57 i 82 lat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *